بیمه مسئولیت پزشکان آسیا

بیمه مسئولیت پزشکان آسیا

شغل شما چیست؟ تا به حال فکر کرده‌اید که احتمال صدمه به دیگران توسط شغل شما چقدر است؟ آیا قادر به جبران این خسارت هستید؟ اگر نه برای جبران خسارات احتمالی چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ اصولاً بیمه امن‌ترین راه برای ضمانت مسئولیت در هر زمینه‌ای است. خصوصاً مسئولیت مشاغل که متوجه اشخاص ثالث است، مانند پزشکان. به دلیل حساسیت بسیار زیاد حرفه پزشکی و ارتباط مستقیم که با جان انسان‌ها دارد، از ریسک بالاتری برخوردار است. پزشکان محترم به همین دلایل احتیاج به بیمه‌ای مطمئن با خدماتی کامل دارند. برای تهیه هر نوع بیمه‌ای معمولاً به سراغ شرکت بیمه‌گر آشنا و مورد نظرتان می‌روید؛ ولی چقدر در مورد آن اطلاعات دارید؟ از خدمات و پشتیبانی شرکت‌های بیمه آگاه هستید؟ با ما همراه باشید تا باهم به بررسی بیمه مسئولیت پزشکان آسیا بپردازیم.

بیمه آسیا

بیمه آسیا در سال ۱۳۳۸ شروع به فعالیت نمود. در سال ۱۳۸۸ طبق اصل ۴۴ قانون اساسی توانست در دسته‌بندی شرکت‌هایی که قرار است به بخش خصوصی وارد شوند قرار گرفت و به بزرگ‌ترین شرکت بیمه بخش خصوصی تبدیل شد. همچنین رتبه اول در تولید و سهم بازار را از آن خود کرد. بیمه آسیا با ۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال سرمایه جزو صد شرکت برتر بیمه و دارای سطح توانگری بالا است. این شرکت حدود ۱۰۰ شعبه پرداخت خسارت و ۳۰۰۰ نمایندگی به فعالیت مشغول است.

بیمه مسئولیت پزشکان آسیا

پیش از آن‌که به بررسی بیمه مسئولیت پزشکان آسیا بپردازیم بهتر است توضیح مختصری در موردبیمه مسئولیت حرفه ای پزشکان دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. درمان بیماران شغل حساس و پرمخاطره‌ای است و در قبال کوچک‌ترین اشتباهات ممکن است زندگی شخصی به خطر بیفتد. مسئولیت آسیب‌هایی که به دلیل خطا یا قصور پزشک یا افراد تحت فرمان او متوجه بیماران شود بر عهده پزشک است. بیمه مسئولیت حرفه ‌ای پزشکان ضمانت این خسارات را بر عهده می‌گیرد. در صورت فوت یا نقص عضو شرکت بیمه آسیا طبق رأی دادگاه اقدام به پرداخت خسارت خواهد کرد. در اینجا به بررسی عوامل مهم در بیمه مسئولیت پزشکان آسیا خواهیم پرداخت. این عوامل جهت شناسایی یک بیمه مسئولیت پزشکان کارآمد، مورد توجه است.

عوامل مؤثر بر بیمه مسئولیت پزشکان آسیا

۱-گروه‌بندی پزشکان

در بیمه مسئولیت پزشکان آسیا، پزشکان بر اساس تخصص و اعمال جراحی و ریسکی که متوجه شغل آن‌ها است به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که حق بیمه بر این اساس برای این گروه‌ها مشخص می‌شود. گروه‌های با ریسک بالاتر دارای حق بیمه بیشتر هستند و مبلغ حق بیمه با کاهش خطری که متوجه مسئولیت پزشکان است کاهش می‌یابد. گروه‌بندی تخصص پزشکان بیمه آسیا به‌صورت زیر است:

. گروه ۱: جراح عمومی، جراح عمومی (فوق تخصص جراحی قفسه سینه و ریه)، جراح و متخصص ارتوپدی، جراح و متخصص زنان و زایمان، متخصص بیهوشی، فوق تخصص بیهوشی، متخصص جراحی آندوسکوپی، متخصص جراحی دستگاه گوارش و تیروئید.

. گروه ۲: جراحان متخصص قلب، جراح و متخصص مغز و اعصاب، جراح و متخصص چشم، جراح و متخصص ترمیمی و پلاستیک، جراح پلاستیک ترمیمی سرطان، ارولوژ، متخصص بیماری‌های چشم.

. گروه ۳: جراح و متخصص دهان و فک و صورت، جراح و متخصص اطفال، جراح و متخصص پوست، جراح و متخصص دندان، جراح و متخصص ریشه دندان (آندودنتیست)، جراح و متخصص دندان و لثه، رادیوتراپ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی.

. گروه ۴: پزشکان متخصص آناتومیکال و کلینیکال پاتولوژی، پزشک داروساز، پزشک عمومی، پزشک متخصص غیر جراح، پزشک قانونی، پزشک متخصص پوست و مو و زیبایی، مسئول فنی دارو، متخصص داخلی قلب و عروق، پزشک متخصص آنکولوژی، روانپزشک، پزشک متخصص علوم آزمایشگاهی، فلوشیپ فوق تخصص گوارش-فوق تخصص غدد-متخصص کودکان-دندانپزشک.

۲-تخفیف عدم خسارت

بیمه آسیا از پزشکانی که در طول مدت قرارداد از خدمات بیمه‌ای استفاده نکرده‌اند و خسارت ندیده‌اند مبلغی را به‌عنوان تخفیف کسر می‌کند. این مبلغ به ازای هرسال افزایش می‌یابد. درصد تخفیف عدم خسارت بیمه مسئولیت پزشکان آسیا به‌صورت زیر است:

. به ازای یک سال عدم خسارت ۱۰% تخفیف.

. به ازای دو سال عدم خسارت ۱۵% تخفیف.

. به ازای سه سال عدم خسارت ۲۰% تخفیف.

. به ازای چهار سال و بیشتر عدم خسارت ۲۵% تخفیف.

می‌توانید نرخ حق بیمه پایه بیمه مسئولیت پزشکان آسیا هم به صورت خالص و هم با اعمال تخفیف عدم خسارت سال‌های مختلف را در جدول زیر مشاهده کنید:

۳- تعدد دیات

این پوشش مختص به پزشکانی است که در اعمال جراحی آن‌ها میزان ریسک بالا است و به همین دلیل می‌توانند بیشتر از یک دیه را خریداری کنند. برخی از شرکت‌های بیمه این پوشش را ارائه می‌دهند ولی متأسفانه بیمه آسیا قادر به ارائه این پوشش نیست. شما فقط امکان خرید یک دیه کامل را در بیمه آسیا دارا هستید؛ ولی در بیمه مسئولیت پزشکان بیمه ایران شما می‌توانید بیشتر از یک دیه را خریداری کنید.

۴- پوشش سرمایه

پزشکانی که میزان خطر در رشته تخصصی آن‌ها پایین‌تر است و نیاز به دیه کامل ندارند این پوشش را انتخاب می‌کنند که در آن می‌توانند مبلغی پایین‌تر از دیه کامل را انتخاب کنند. بیمه مسئولیت پزشکان آسیا تا سقف سرمایه‌ای که پزشک انتخاب کرده در قبال خسارات متعهد است.

۵- رزیدنت

رزیدنت‌ها پزشکانی هستند که دوره آموزش تئوری خود را به پایان رسانده‌اند و در حال گذراندن دوره‌های بالینی هستند. بیمه آسیا برای این دسته از پزشکان نیز بیمه مسئولیت صادر می‌کند ولی فقط درصورتی‌که رزیدنت‌ها دارای پروانه نظام پزشکی باشند. حق بیمه رزیدنت‌ها برابر با حق بیمه پزشکان است و اضافه نرخی برای آن‌ها وجود ندارد.

۶- پوشش افزایش ریالی دیه

بیمه مسئولیت پزشکان آسیا تنها با صدور رأی دادگاه امکان پرداخت دیه را انجام می‌دهد. همان‌طور که همه شما می‌دانید تشکیل جلسات دادگاه و صدور حکم نهایی ممکن است تا چند سال به طول انجامد. همچنین ممکن است عوارض خطای درمان پزشک پس از سررسید بیمه‌نامه مشخص شود. درصورتی‌که یکی از موارد بالا اتفاق بیفتد پزشک ملزم به پرداخت دیه به نرخ روز است درصورتی‌که بیمه‌گر موظف به پرداخت دیه به نرخ زمان صدور بیمه‌نامه است. پوشش افزایش ریالی دیه در این موارد کارآمد است. این پوشش به بیمه‌گزار ضمانت می‌دهد که دیه را در هر زمان به نرخ روز (تا ۲۰% افزایش نسبت به نرخ دیه در هنگام صدور بیمه‌نامه) پرداخت کند. بیمه مسئولیت پزشکان آسیا با انتخاب این پوشش ۷۰% افزایش قیمت برای بیمه‌نامه شما در نظر می‌گیرد. تنها تفاوت بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان این مورد است که این پوشش در مورد پیراپزشکان ارائه نمی‌شود.

۷- پوشش‌های تکمیلی

برخی از شرکت‌های بیمه‌گر از تخصص‌هایی که پزشک با گذراندن دوره‌های آموزشی کسب کرده است نیز پشتیبانی می‌کنند؛ اما بیمه آسیا از این قاعده مستثنی است و تنها از تخصصی که در پروانه نظام پزشکی درج‌شده پشتیبانی می‌کند. درصورتی‌که پزشک در موارد خارج از تخصص خود اقدام به درمان کند بیمه مسئولیت پزشکان آسیا هیچ ضمانتی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.

۸- پرداخت

هزینه بیمه مسئولیت پزشکان در بیمه مسئولیت پزشکان آسیا به دو صورت نقدی و قسطی قابل پرداخت است. در صورت پرداخت اقساطی شما باید ۳۰-۴۰% را به‌عنوان پیش‌پرداخت و مابقی مبلغ را طی دو فقره چک پرداخت نمایید.

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *